Jdi na obsah Jdi na menu
 


Koloběžky CRUSSIS poprvé

10. 8. 2015

Značku a firmu CRUSSIS znám již od prvních měsíců, kdy začala na Českém trhu působit a to díky nabídce elektrokol, která v Čechách, na Slovensku, Polsku, ale i dalších evropských trzích distribuje. Má českého majitele a český kapitál. Vlastně i to byl důvod, proč jsem tyto elektrokola zařadil do nabídky kamenného obchodu i eshopu. Přesvědčilo mě to, jakým způsobem přistupuje k propagaci značky a jak buduje servisní zázemí. Není to tedy firma, která chce dnes prodat co včera nakoupila a zítra se po ní slehne zem.

V roce 2014 představila na českém trhu vlastní řadu jízdních kol pod značkou CRUSSIS, které pro ni montoval český výrobce, společnost DANDY z Lanškrouna.  Na jaře 2015 spustila vlastní montážní linku jízdních kol a když nahlédnete do specifikací jednotlivých modelů, snaží se v maximální míře využívat komponentů českého původu, jakými jsou náchodská Rubena (pláště) nebo Remerx (ráfky).  I těmito koly jsem rád rozšířil nabídku obchodu.

V letošním roce po dlouhých přípravách představila řadu koloběžek CRUSSIS vlastní konstrukce. Rámy jsou kompletně vyrobeny v České republice a na stejné montážní lince jako jejich jízdní kola probíhá i montáž koloběžek. O tom, že výrobu koloběžek myslí vážně se přesvědčíte i z toho na kolika komponentech najdete její logo.

Koloběžky CRUSSIS byla pro mě velká neznámá. Mám ale tu výhodu, že si můžu jako jeden z prvních do výroby nezainteresovaných koloběžkářů na tyto koloběžky sáhnout a vyzkoušet v praxi.
Při pohledu na první fotografie mě stejně jako spoustu dalších nadšenců napadlo že "tohle je kopie koloběžek Kostka". A navíc v šílených barvách. Konstrukce vypadá měkce a jestli fotografie nelžou, budou koloběžky i nadbytečně dlouhé. Jaké bylo ale moje překvapení.

Koloběžky se podobají tradiční české značce jen vzdáleně a podoba je dána jen tím, že mají stupátko a rámovou trubku mezi dvěma koly bez řetězu a šlapek. Ono se na koloběžce dá skutečně co do vzhledu vymyslet máloco inovativního. To hlavní, kromě zářivých barev (a díky za ně), poznáte až při vlastní jízdě.

Podle specifikace, která udává celkovou délku koloběžky, délku stupátka a jeho šířku, nejsou koloběžky CRUSSIS rozměrově nijak odlišné od těch tradičních. Zásadnější rozdíl najdeme při srovnání vzdálenosti mezi patou stupátka a hlavovou trubkou, respektive patou a řídítky.

Protože dávám přednost velkým koloběžkám, vybral jsem si pro první ostrý test velký model CRUSSIS URBAN.














Už po hmatu mi bylo jasné, že řídítka jsou trochu dál. Napadá mě, že na této koloběžce se budou dobře cítit spíše vyšší jezdci (já měřím 175 cm). Na rukách spočívá více váhy těla než jak jsem zvyklý a úchop mě tak nutí stát spíše v přední části koloběžky. Pocitově pak za sebou vláčím "zbytečnou délku".
Jiný názor ale získávám při prvních desítkách metrů jízdy. Geometrie je velmi stabilní a protože rád zkouším jízdu bez držení řídítek, jsem překvapený že se mi to daří hned na poprvé. Vedení stopy je hodně pevné a stabilní. Tak to je jiné kafe. Na chuť koloběžce přicházím po dalších kilometrech. To už překonávám zbytky prvních dojmů a v konstrukci koloběžky se pěkně uvelebím.
Navzdory větší délce stupátka, a celé konstrukci rámu nemám pocit, že rám pruží.

Stupátko upevněné k rámu čtyřmi nýty. 














Je velmi tuhý jak na délku, tak v bočním směru. Jestli je to sílou stěny použitého materiálu jsem zatím nezjistil, ale předpokládám, že výrazně napomáhá i nýtovaný nášlap. Kolik vydrží, když je upevněn čtyřmi nýty ukáže jen čas.

Uchycení stupátka nýty zespodu a vedení bowdenu
brzdového lanka pod ním
















Tuhost rámu jsme vyzkoušeli i se 130 kg těžkým jezdcem.
 

Testování tuhosti rámu

















Při statickém zatížení jsme došli k zajímavému zjištění - stupátko se neprohnulo do oblouku, ale po celé délce pokleslo o rovných 15 mm.

Pod stotřicetikilovým jezdcem klesla světlost o 1,5 cm
po celé délce stupátka


















Pokles byl z velké části dán pneumatikami Rubena Walrus huštěnými na maximálních 4,5 bar. 130 kg je váha, na kterou nejsou pláště stavěny, ale při testech je povoleno všechno :-)
Při dynamickém zatížení stejným jezdcem (pohupování za jízdy) bylo pak viditelné prohnutí stupátka do oblouku. Jezdec ale sám vyjádřil radost nad pocitem velmi pevného rámu.

 

 

















U koloběžky často řešíme konstrukci nábojů a ráfků. Ráfky jsou v sérii pevné dvoustěnné, barevně sladěné s barvou rámu a není je potřeba jakkoli komentovat. Jsou prostě tím nejlepším, co lze u této kategorie koloběžek nabídnout. Co mě osobně trochu vadí je konstrukce použitých nábojů.
Nehodnotím ovšem kvalitu.

Kola s dvoustěnnými ráfky a náboji s konusovými ložisky
nesou logo Crussis.















Konusová ložiska prověřilo už více než století cyklistiky. Pokud by výrobce ale použil náboje s průmyslovými ložisky, posunul by své koloběžky o další mílový krok. Většina hobby koloběžkářů rozdíly ale nepocítí a je pravda, že náboje posuzuji z pozice koloběžce závodníka a polykače velkých dávek kilometrů. Ostatně podle informací, které mám, na dodávkách nových nábojů firma pracuje.

Brzdy Tektro pracují měkce, jako hodinky a kromě image značky výrobce brzdy nijak nezaostávají.

Všechny modely Crussis jsou osazeny brzdami Tektro.















Sám jsem měl strach ze zvonku, který je integrován v levé brzdové páčce.

Zvonek integrovaný v brzdové páčce.
Zajímavé a velmi kvalitní provedení.
















Když ten někdo urazí (a pád o zeď opřené koloběžky není nic neobvyklého) vzniklou "díru" po rozbitém zvonku už ničím nenahradí. Musím uznat, že mě kvalita provedení této podle mě zbytečně vyžadované výbavy hodně překvapila a první dojem z fórového provedení byl ten tam.

Své oblíbené koloběžky určitě neodložím do kouta, ale na velkém URBANu se vždycky rád svezu.
Koloběžky CRUSSIS se vám totiž můžou nebo nemusí líbit barevným provedením. Můžou  nebo nemusí se Vám líbit provedení rámu a docela možná vám srdce tepe pro jinou značku. CRUSSIS je ale tady.Vypůjčeným citátem bych řek že "Můžeme o tom vést spory, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je asi tak všechno co proti tomu můžeme dělat". URBAN je koloběžka, která vás nemusí nadchnout, ale rozhodně nikoho nezklame!
     
Koloběžku jsme u nás také osadili blatníky. Vypadá fakt pěkně

Koloběžka Crussis Urban osazená blatníky a košíkem na lahev












 

Prední blatník plastový BBB mudcatcher












 

Zadní blatník plechový celoobloukový s ocelovými vzpěrami
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Urban 4,4

(Petr, 26. 2. 2017 19:52)

Ahoj
V pátek mi přisla koloběžka Crussis Urban4,4.
No a už mam najeto cca 40 km.
Koloběžka je rychlá a bezvadně brzdí.Nášlap je sice níže,ale kdyš člověk přemýšlí a kouká na cestu,tak to neškrtá nikde.
Už se těším,aš s ní vyrazím na výlet.
Jedinou menší kapkou je to,že je malinko těžší.
Všem jen doporučuji.
Petr

šířka nábojů

(Filip, 17. 2. 2017 11:18)

Taky by nebylo naškodu se zmínit o šířce nábojů. 100mm na zadní kolo, hlavně u menších modelů, už prostě na nové kolobrndy nepatří.
Filip

Active

(Han, 28. 12. 2016 12:11)

Mam Crussis Active a srovnavam s predchozi zkusenosti s pujcovanou Kostka Twenty 20/20. V tomto srovnani byl Crussis velkym zklamanim. Mnohem horsi jizdni vlastnosti i pocit pri jizde, nizsi naslap casto drhne o teren. Riditka moc vepredu, prilis vahy na rukou, presto o desitky metru mensi dojezd pri stejne setrvacnosti. Crussis vitezi jen designove.

To je PR článek?

(Radek Jonáš, 6. 8. 2016 23:57)

Skutečně myslíte, že je vedení stopy pevné a stabilní?

 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA