Kickbike Sport G4
Článek z http://priblizovadla.cz/
Prolog
Dostat se při testování k novému Kickbiku je, jak se zdá, nemožné. Všechny předchozí, i tento testovaný stroj, jsou „jeté“. Smíříte-li se však s tím, že na fotografiích není naleštěná novotou zářící koloběžka, ale stroj s nějakým tím šrámem, ničemu to nevadí. Naopak, většinou to nejsou jen sterilní kusy kovu, nýbrž koloběžky s příběhem. Třeba zrovna tato „Gé čtverka“…
Jde o koloběžku plzeňského borce Václava Juna, kterého z Přibližovadel znáte nejen jako šílence, překračujícího meze běžného sportování, ale také autora reportáží ze závodů seriálu Bez pedálů, který ostatně s kolegy založil a pořádá jej (a obvykle si v rámci toho ještě i zazávodí a většinou i stoupne na „bednu“). No a na testované „Gé čtyřce“ například jel v lednu z Aše na Pražský hrad na podporu prezidentského kandidáta Karla Schwarzenberga nebo před pár dny se Zdeňkem „Bennym“ Benešem na stejném stroji plzeňský Škoda bike marathon. Určitě si přečtěte zajímavé story na webu Koloběhsportu. Nejprve ale náš test této slavné koloběžky…
Kickbike Sport G4 stručně
Jediné, co o tomto stroji zatím víme, je, že má ocelový rám. Pro krátké představení je třeba doplnit, že se jedná o velkou koloběžku s předním 28palcovým a zadním 18palcovým kolem. Stejně jako u jejích stájových kolegyní je jejím typickým konstrukčním prvkem esovitě prohnutý rám plynule navazující na nášlap. Dalším poznávacím znakem jsou pak dvojité zadní patky, které umožňují ve dvou polohách regulovat světlou výšku koloběžky.
Model Sport G4 je koncipován jako treková koloběžka a je tudíž obutý do trekových plášťů Kenda Khan (důvěrně je znají například majitelé strojů Mibo) a v základní výbavě najdete stavitelný představec, přední i zadní celoobvodový plechový blatník a stojánek (přední blatník a stojánek byly při testování odmontované).
Konstrukce
Když se podíváte na fotografii s rozměry koloběžky a porovnáte ji například s modelem Race Max 20, zjistíte, že geometrie a rozměry rámu jsou de facto shodné (kromě odlišností daných jinak velkým zadním kolem).
Bližší zkoumání však odhalí jisté další změny. Především jde o konstrukci v místě přechodu krku do stupátka. Zatímco u hliníkových modelů je trubka krku dole postupně zploštělá a plynule navazuje na spodní část nášlapné plochy, u G4 vytváří v přední části „bříško“, které má menší světlost než stupátko vzadu. Rozdíl činí asi 8 mm, což je znát.
Počítejte s tím, že v nižší poloze zadního kola budete tímto bříškem drhnout častěji a u menších nerovností než je u „normálních“ koloběžek obvyklé. Ostatně pokud používaný stroj otočíte „hlavou dolů“, okamžitě se vám ukáže nejexponovanější místo. Ano, je to právě ono spodní vyboulení rámové trubky.
Mezi další odlišnosti oproti hliníkovým rámům patří například užší chránič paty, což je ale pozitivní změna, jelikož se do něj nezaklesává pata stojné nohy, jako do širokého oblouku chrániče paty Race Maxe, nebo Sport Maxe. Stupátko je stejně dlouhé jako u „hliníkáčů“, tedy „na jednu nohu“, pořádnou pětačtyřicítku i větší. Zbývá mi jen zopakovat, že velikost i šířka nášlapu stačí bohatě – nic rozměrnějšího potřeba není.
Levnější použitý materiál rámu s sebou bohužel nese i lacinější řešení zadních dvojitých patek. Zatímco u hliníkových rámů – kde jsou patky pochopitelně též hliníkové – mají frézované dosedací plochy, u rámu modelu Sport G4 jsou patky vysekávané z ocelového plechu. To s sebou nese menší přesnost usazení zadního kola a například také horší manipulaci s ním při nasazování nebo předělávání z jedné pozice do druhé. Zde se ztrácí čistá strojařina a nastupuje honba za vyšším ziskem. V tomto místě to ale zrovna být nemuselo…
Ostatně když už jsme na to narazili – variabilita dvojitých zadních patek je skvělá věc, to všechna čest, nicméně je třeba počítat s menšími úskalími. Chcete-li slyšet nejprve tu horší zprávu, pak ta zní, že se změnou pozice zadního kola je nutné také „přeštelovat“ zadní brzdu. Pokud jste tedy dosud žili v tom, že před vjezdem do terénu prostě zastavíte, povolíte zadní rychloupínák a předěláte kolo do druhého zářezu patky a zase utáhnete rychloupínák, budete muset tento názor přehodnotit.
Druhá zpráva pak říká, že zadní blatník při kole nasazeném ve spodní patce pak vypadá, jak to nejlépe říci… No prostě blbě. Ale to se dá přežít, jde jen o kosmetickou záležitost, na funkčnost to vliv nemá.
Aktualizace: Omluva, občas člověk něco přehlédne – „přeštělovat“ se dá i vzpěra blatníku, takže pak blbě nevypadá. Od toho je na patce druhá dvojice otvorů.
Všimněte si, že i ve vyšší poloze stupátka je přední „břicho“ stále o něco níže než zadní část nášlapu, proto i v terénu je třeba stroj při přejezdu překážek včas přizvedávat. Mimochodem, sice to je uvedeno ve fotografii s rozměry o něco výše, nicméně raději zopakuji, že nižší světlost Kickbiku Sport G4 je (bez zatížení a se standardními plášti Kenda Khan) vpředu 32 mm, vzadu 40 mm. Ve vyšší poloze pak k oběma mírám přičtěte 26 mm, tedy vpředu 58 mm, vzadu 66 mm. Tloušťka samotné konstrukce stupátka je asi 32 mm, takže noha stojí ve výšce průměrně 70 až 95 mm nad zemí.
Přední vidlice je taktéž ocelová a bohužel podobně jako zadní patky trpí i patky přední vidlice prostým lisováním z plechu a nijak přesným dílenským zpracováním. Ostatně k tomu se ještě dostaneme obecně v celkovém hodnocení.
Komponenty
Zde pouze popíšu, „rating“ budu dělat až v celkovém hodnocení – aby snad někdo neřekl, že jen hledám mouchy (což nehledám, kdybyste nevěděli).
Brzdy dodalo Tektro, páčky Promax, stejně jako stavitelný představec nebo rohy a řídítka. Zkrátka běžné komponenty, ze kterých si na zadek nesednete, ale funkčnost zaručí dobrou. Zvláště brzdy odváděly skvělý výkon i se standardními špalky – což obvykle nebývá zvykem.
Stavitelný představec je skvělý pro „seřízení“ ideálního postoje, případně i pro jeho střídání silnice/terén, počítejte však s tím, že je to komponenta, která svojí hmotností z této koloběžky závodní speciál neudělá. Rovná řídítka mají dobrou šířku 53 cm.
Kola tvoří náboje vlastní konstrukce (spíše „nějaké“ náboje opatřené vlastním logem) s průmyslovými ložisky. Těmi se Kickbike občas chlubí, nutno ale říci, že ani zde nejde kvalitativně o žádný hi-tech. Jsou to prostě obyčejné náboje, které ani nemají soustružené dosedací plochy duté osy, nýbrž na zmíněných vysekávaných plechových patkách sedí vnějším závitem.
Ráfky dodal asi tchajwanský gigant Alexrims, oba jsou šířky 16 mm, takže není problém je v případě potřeby přezout na silniční pláště. Stávající Kendy Khan mají šířku 37 mm vpředu a 47 mm (1,75″) vzadu. Maximální tlaky pak činí vpředu 5,9 bar (85 psi) a 4,6 bar (65 psi) vzadu. Takže spíše měkké pláště určené pohodovému ježdění.
Zůstaneme-li ještě u kol, pak jen dodám, že klasický křížený výplet nerezovými dráty využívá vpředu 32 „špic“, vzadu pak o čtyři méně, 28 drátů. Čili kola, která deklarovaných 120 kg unesou v pohodě i při jízdě v nenáročném terénu.
Jak jsem již uvedl na začátku, v krabici s koloběžkou dostanete také přední i zadní celoobvodový blatník – oba poctivé plechové, a tím i poctivě těžké… Je to škoda, že v Kickbiku ještě nezjistili, že na světě už delší dobu existují kvalitní plastové blatníky, které jsou lehčí, nerezavějí a vypadají i po stránce designu mnohem lépe.
Přední asi stejně jako Vašek hned odděláte, protože pro tento účel stačí plastové „lízátko“ na krku rámu, zadní se však více než hodí, ten doporučuji ponechat. Voda stříkající rovnou do stojné nohy při jízdě na koloběžce bez blatníku je hodně nepříjemná.
Jízdní vlastnosti
Pokud jsem byl v předchozí kapitole trochu – avšak oprávněně – kritický, nyní budu naopak chválit. Skoro všechno. „Kikbajky“ mají naprosto skvělou geometrii rámu pro jezdce střední a vyšší postavy (pro menší koloběžkáře jsou rámy dlouhé a vysoké) a „bezprecedentní tuhost“. To vše platí i pro Kickbike Sport G4…
Ne, že by to bylo sto procent, to není reálné, nicméně Kickbiky ze všech koloběžek, které jsem testoval, naprosto bezkonkurenčně proměňují nejvíce energie dodané odrazem pro pohyb vpřed (pokud tedy zrovna necouváte). Testovaný Kickbike Sport G4 je na tom oproti svým hliníkovým kolegům o něco hůř, nikoliv však kvůli materiálu, ale hlavně vzhledem k obutí, které je širší, objemnější a měkčí. To je ale jaksi u trekové koloběžky očekávatelné a nelze to považovat za zápor.
Stroj díky dlouhému rozvoru perfektně drží stopu i ve vysokých rychlostech nad 60 km/h, o to horší je obratnost například v městském provozu – není to ale nic horšího nežli běžné jízdní kolo. Těm, kteří rádi prohlašují, že tyhle koloběžky nejsou vhodné do města, bych si dovolil oponovat právě ze stejného důvodu – na kole se do města běžně jezdí a nikomu to neobratné nepřijde. Proč tedy najednou koloběžka musí být malá? Ano, malá kolobka samozřejmě obratnější je, ale to ještě neznamená, že velkou je nutné z tohoto druhu „nasazení“ vyloučit. Malá auta jsou také obratnější a přesto jezdí po městě i velké limuzíny…
Jediné, co u jízdních vlastností nelze označit superlativem, je hmotnost. I zde ale budu opatrný. Kickbike Sport G4 vážil v testovaném provedení bez předního blatníku a stojánku 9,5 kg, běžně tedy má kolem deseti kilogramů. Z kopce či na rovince je to vcelku nevýznamné, ale do kopce je vyšší hmotnost znát citelně. (Kdo tvrdí, že na váze nezáleží, je pozér nebo ujíždí na steroidech.)
Na vině je logicky těžší konstrukční materiál a také levné komponenty. Už jen kdybyste si koupili pouze rám (což možné je) a osadili jej lehčími komponentami, dostanete se klidně třeba o kilogram níž. Důležitou otázkou však je, kolik by vás to stálo navíc? Hodně samozřejmě. Najednou byste zjistili, že jste na ceně Race Maxu, spíše ještě výš. Pro serióznost musím dodat, že váha není problém Kickbiku, nýbrž všech výrobců koloběžek. A stačí se probrat recenzemi na našem webu, abyste brzy zjistili, že jsou stroje, které při menší velikosti vykazují ještě větší hmotnost. „Gé čtyřka“ na tom totiž není z tohoto pohledu zase tak špatně.
Celkové hodnocení
Nebudu to protahovat, resumé je jasné: Skvělý koncept, téměř dokonalá geometrie a konstrukce rámu, to vše degradované nepříliš kvalitním dílenským zpracováním a lacinými komponentami. Ať to zní jakkoliv tvrdě, ani ta barva na koloběžce pořádně nedrží…
Aby si snad někdo nemyslel, že takové hodnocení píšu rád – naopak mě to mrzí. Suše ale musím konstatovat, že čeští výrobci dílenským zpracováním a kvalitou strčí Kickbike hravě do kapsy, a to pro věhlasnou světovou firmu není dobrá vizitka.
Chcete-li ode mě na závěr slyšet, zdali bych si koupil „Gé čtyřku“, pak odpovím asi takto: Koupil bych si ji, protože její pozitivní vlastnosti by mi za to stály. Spíše bych si ale koupil jen rám a zbylými komponentami si koloběžku osadil sám. Minimalizoval bych tím riziko potenciální reklamace na minimum. Ne, není to standardní nákupní chování, to přiznávám. Ale chtěli jste můj názor…
Plusy a minusy
výborná geometrie
skvělá tuhost rámu
univerzální použití
…ale
nepříliš kvalitní dílenské zpracování
laciné komponenty
Zapůjčil
KOLOBĚHsport Plzeň
Skvrňanská 54
301 00 Plzeň
tel.: +420 603 218 471
e-mail: kolobehsport@centrum.cz
Cena
ke dni 20. května 2013
8 900 Kč
Konkurence
Kostka Tour Speed | Cena 9 069 Kč | Mibo Geroy | Cena 7 790 Kč | |